Ik werk in mijn opdrachten op basis van de volgende algemene voorwaarden. Klik hier voor een pdf-versie.
1. Inleiding
a. Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, werkzaamheden en overeenkomsten (opdrachten) tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, respectievelijk hun rechtsopvolgers, tenzij door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk van deze voorwaarden is afgeweken.
b. Onder ‘opdrachtnemer’ wordt verstaan Maarten Sinnema Advies, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84494824.
c. Onder ‘opdrachtgever’ wordt verstaan: de partij die de opdracht geeft aan Maarten Sinnema Advies.
2. Over offertes en overeenkomsten
a. Offertes van opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door de opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever staat ervoor in dat hij naar beste weten daarbij alle essentiële informatie voor de opzet en de uitvoering van de dienst heeft verstrekt.
b. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offerte, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
c. Alle offertes door opdrachtnemer gedaan, zijn vrijblijvend en onder voorbehoud van beschikbaarheid, tenzij schriftelijk anders is vermeld en hebben een geldigheidsduur van 30 dagen na dagtekening.
d. Gehanteerde tarieven en de daarop gebaseerde kostenramingen zijn inclusief reisuren, reis- en verblijfkosten en andere opdrachtgebonden kosten, tenzij schriftelijk anders is vermeld.
e. Alle vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting (BTW) en andere overheidsheffingen.
f. Bij overeenstemming over de offerte, ondertekent de opdrachtgever deze voor akkoord zodat de overeenkomst c.q. opdracht tot stand komt. Alternatief is dat de opdrachtgever een opdrachtbrief opstelt, die de opdrachtnemer ondertekent.
g. De overeenkomst komt ook tot stand wanneer opdrachtnemer, met uitdrukkelijke toestemming van opdrachtgever, aanvangt met uitvoering van werkzaamheden die in de offerte zijn weergegeven.
h. De overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever wordt altijd aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
i. Werkzaamheden die niet zijn opgenomen in de overeenkomst, worden pas door opdrachtnemer verricht en aan opdrachtgever in rekening gebracht als ‘meerwerk’, wanneer de opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend. Het toestemmingsvereiste geldt niet indien het verrichten van meer werkzaamheden valt binnen de zorgplicht van opdrachtnemer.
j. Indien tijdens de uitvoering van de opdracht zich feiten of omstandigheden voordoen, die aan de oorspronkelijk bereikte overeenkomst afbreuk doen, dan wordt hierover tussen opdrachtgever en opdrachtnemer tijdig overleg gevoerd, teneinde de overeenkomst aan de gewijzigde situatie aan te passen. Indien noodzakelijk wordt de overeenkomst schriftelijk aangepast.
3. Over uitvoering van de opdracht
a. Opdrachtnemer zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen, en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap, uitvoeren.
b. Opdrachtgever verstrekt tijdig alle gegevens die opdrachtnemer nodig heeft om de uitvoering van de opdracht goed, en zoveel mogelijk volgens planning te laten verlopen. Dit geldt ook voor de terbeschikkingstelling van medewerkers vanuit de organisatie van opdrachtgever, indien die bij de werkzaamheden betrokken zijn.
c. Opdrachtnemer beschikt zelf over de benodigde ICT-middelen (laptop, telefoon, ipad) om zijn opdracht uit te voeren. Aanvullend verschaft de opdrachtgever kosteloos aan opdrachtnemer de benodigde ICT-voorzieningen (zoals een e-mailaccount), autorisatiemiddelen (zoals een toegangspas) en een passende werkruimte op locatie, mocht dit voor adequate opdrachtuitoefening nodig zijn.
d. Opdrachtnemer kan in geval van overmacht de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer dan twee weken duurt, dan zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
e. De duur van de opdracht kan, behalve door inspanning van opdrachtnemer, worden beïnvloed door diverse factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die opdrachtgever (heeft) verstrekt en de medewerking die wordt verleend. Derhalve zijn de termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond slechts te beschouwen als fatale termijnen indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.
f. Opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van de opdrachtgever jegens derden, tenzij sprake is van een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking.
g. Opdrachtnemer zal in het kader van de opdracht alle mogelijke voorzorgsmaatregelen nemen ter bescherming van de belangen van opdrachtgever.
h. Eigendomsrechten op modellen, technieken en instrumenten, waaronder alle geestesproducten van opdrachtnemer gerekend worden voor zover deze uit de wet voortvloeien, berusten bij en blijven eigendom van opdrachtnemer. Openbaarmaking, buiten de organisatie van opdrachtgever, kan derhalve alleen geschieden na schriftelijk verkregen toestemming van opdrachtnemer.
4. Over facturering en betaling
a. Opdrachtnemer brengt periodiek via een digitale factuur zijn afgesproken honorarium en (overige) kosten in rekening bij opdrachtgever. Dit gebeurt maandelijks, tenzij in de offerte of overeenkomst andere termijnen c.q. opdrachtfasen zijn afgesproken.
b. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
c. Opdrachtgever dient het gefactureerde binnen 30 dagen na factuurdatum te voldoen.
d. Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De opdrachtgever is dan de wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Bezwaren tegen de hoogte van de ingediende facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
e. Indien betaling binnen 60 dagen na factuurdatum achterwege blijft, kan opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten. Hierbij worden de kosten en/of schade op opdrachtgever verhaald.
f. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever.
5. Over eventuele opzegging
a. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen. Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden meegedeeld.
b. Indien tot tussentijdse opzegging is overgegaan door de opdrachtgever, heeft opdrachtnemer vanwege het ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies recht op compensatie van de opdrachtgever, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan opdrachtnemer zijn toe te rekenen.
c. Opdrachtnemer kan tot tussentijdse beëindiging van de overeenkomst slechts dan overgaan indien, ten gevolge van feiten en omstandigheden die zich aan haar invloed onttrekken of haar niet zijn toe te rekenen, van haar in alle redelijkheid een voltooiing van de opdracht niet kan worden gevergd. Opdrachtnemer behoudt daarbij aanspraak op betaling van declaraties van tot dan toe verrichte werkzaamheden en diensten, waarbij aan opdrachtgever onder voorbehoud de resultaten van tot dan toe verrichte werk ter beschikking zullen worden gesteld. Voor zover dit extra kosten met zich meebrengt worden deze in rekening gebracht.
6. Over eventuele aansprakelijkheid
a. Opdrachtnemer is aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering van de opdracht, voor zover deze het gevolg zijn van het niet in acht nemen door opdrachtnemer van de zorgvuldigheid, deskundigheid en het vakmanschap waarop bij het uitbrengen van adviezen in het kader van de betreffende opdracht mag worden vertrouwd.
b. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
c. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot € 2.500.000,00 per gebeurtenis, maximaal 2x per jaar.
d. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.
e. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade van de opdrachtgever ongedaan te maken.
f. Opdrachtgever is gehouden om schadebeperkende maatregelen te nemen.
7. Over eventuele geschillen
a. Op alle overeenkomsten c.q. rechtsbetrekkingen waarbij opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
b. De rechter in Zwolle is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
c. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
8. Ten slotte
a. Deze Algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Zwolle. Ze zijn ook te vinden op de website www.maartensinnema.nl.
b. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst.